And√łya Airshow

SAAB SAFIR 91B-2

Image
Flyfab
rikken SAAB i Lindkøping begynte i 1944 utviklingen av et lite skole- og treningsfly. Utgangspunktet var flytypen Bücker Bu 181 Bestmann. Resultatet ble et pålitelig skolefly for grunnopplæring av nye flygere. Modellen 91B ble en suksess da den kom på markedet i 1949. Flytypen ble senere eksportert til mange land, både til sivilt og militært bruk. Da den svenske flyfabrikken ble opptatt med bygging av jagerfly, ble produksjonen av SAAB Safir i perioden 1952 til 1955 overført til en flyfabrikk i Nederland. Her ble det bygget 120 Safir 91B.

Etter at Norge ble medlem av NATO i 1949, ble den militære utdannelsen av norske flygere lagt til USA. Grunnutdanning og utvelgelse skulle imidlertid skje i Norge, og her var Fairchild Cornell skoleflyet først på 1950-tallet. Flyskolen fikk 14 nye skolefly i 1957, og SAAB Safir ble et kjært minne for mange flyere inntil flytypen ble faset ut i 1982.  (tekst fra Norsk Luftfartsmuseum).
 

  • Lengde: 7,95 m
  • Vingspenn: 10,6 m
  • Høyde: 2,2 m
  • Maks vekt: 1215 kg 
  • Maks hastighet: 275 km/t
  • Maks høyde: 6250 m
  • Rekkevide: 1075 km 
  • Motor: En luftavkjølt 6-sylindret Lycoming O-435-A boksermotor på 190 hk