And√łya Airshow

C-130J

 Det norskeLuftforsvaret opererte fram til våren 2008 en flåte med seks Hercules-fly –Odin, Tor, Balder, Frøy, Ty og Brage. Disse var av varianten C-130E/H og ble levert i 1969 til 135 Luftving/335 skvadron. Flyene var stasjonert på Gardemoen flystasjon. De hadde etter hvert nesten 40 år i tjeneste og ble tatt ut av operativ drift 15. mai 2008. Da hadde de samlet vært i luften i over 133 665 timer og fløyet en distanse som tilsvarer Jorden rundt 1 713 ganger.
Image

Fem av de seks flyene langtidslagres påDavis-Monthan Air Force Base i Arizona i påvente av en eventuell kjøper. Det sjette flyet er påForsvarets flysamling ved Gardermoen.Image

Tidlig på 2000-tallet ble de opprinnelige Hercules-maskinene fullt overhalt iCanada og oppgradert til ny drift, men allerede før de var returnert til Norge varslet regjeringen at den ønsket hastekjøp av nye maskiner fra US Air Force, ved å kjøpe noen av det amerikanske flyvåpenets bestilte maskiner ut av produksjonskøen og reservere dem for Norge. Den europeiske produsenten Airbus forsøkte forgjeves å få sitt militære lastefly vurdert, men Forsvarsdepartementet signerte hastekjøpet i Washington D.C. uten å vurdere det europeiske flyet. De seks C-130H Hercules ble dermed erstattet av fire C-130J-30 Hercules. Det første, «Frigg» (5601), ble levert i november 2008, «Idunn» (5607) ble levert i juni 2009, mens de to siste flyene, «Nanna» (5629) og «Siv» (5630), ankom 335 skvadron i juni 2010. (forsvaret.no)

Image