Flyfabrikken SAAB i Lindkøping begynte i 1944 utviklingen av et lite skole- og treningsfly. Utgangspunktet var flytypen Bücker Bu 181 Bestmann. Resultatet ble et pålitelig skolefly for grunnopplæring av nye flygere. Modellen 91B ble en suksess da den kom på markedet i 1949. Flytypen ble senere eksportert til mange land, både til sivilt og militært bruk. Da den svenske flyfabrikken ble opptatt med bygging av jagerfly, ble produksjonen av SAAB Safir i perioden 1952 til 1955 overført til en flyfabrikk i Nederland. Her ble det bygget 120 Safir 91B.
Etter at Norge ble medlem av NATO i 1949, ble den militære utdannelsen av norske flygere lagt til USA. Grunnutdanning og utvelgelse skulle imidlertid skje i Norge, og her var Fairchild Cornell skoleflyet først på 1950-tallet. Flyskolen fikk 14 nye skolefly i 1957, og SAAB Safir ble et kjært minne for mange flyere inntil flytypen ble faset ut i 1982. (tekst fra Norsk Luftfartsmuseum).